Kou­lu­tuk­set
Kuvia lääkäriautosta

Yhdistys

Satakunnan ensihoidon lääkäriautotoiminnan tukiyhdistys perustettiin 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on ylläpitää, edistää ja kehittää ensihoitolääkäritoimintaa ja ensihoitopalveluja koko Satakunnan alueella.

Tarkoituksen toteuttamiseksi yhdistys hankki vuonna 1999 lääkärijohtoisen ensihoitoyksikön, lääkäriauton, jonka miehittävät ensihoitolääkäri ja ensihoitaja. Vuoden 2013 alusta lääkäriauto on ollut oleellinen osa Satakunnan sairaanhoitopiirin ensihoitopalvelua ja henkilökunta on siitä lähtien ollut sairaanhoitopiirin palveluksessa. Toiminta-aika on joka päivä aamusta iltamyöhään.

Lääkäriauton ensisijaisena toiminta-ajatuksena on tuoda onnettomuuspaikalle ja vaikeisiin äkillisiin sairastumistapauksiin ensi- ja tehohoitoon perehtynyt lääkäri hoitamaan hätätilapotilaita koko maakunnassa. Lääkäriauto ei kuljeta potilasta, vaan potilaskuljetus suoritetaan aina ambulanssilla, mutta lääkäri voi tarvittaessa lähteä hoitamaan potilasta myös kuljetuksen ajaksi. Lääkäriauton hälyttää aina paikalle hätäkeskus. Lähtövalmius tehtävälle on noin 1-2 minuuttia hälytyksestä.

Ensihoitolääkärin tehtävänä on myös tukea koko maakunnan ambulansseja heidän työssään ja antaa neuvoja, opastusta, lääkitysohjeita ja hoito-ohjeita, jotta potilaille saadaan mahdollisimman optimaalinen ensihoito ennen kuljetusta sairaalaan ja kuljetuksen aikana.

Lääkäriauton tehtävistä n. 85 % muodostuu sairauskohtausten hoidosta. Erilaisten vammojen hoidot kattavat reilun 10 %. Potilaita on vauvasta vaariin.

Lääkäriautoyhdistys toimii pääosin lahjoitusvaroin. Testamenteista ja muista lahjoituksista kertyy vuosittain merkittävä osuus vuoden toimintamenoista. Yhdistys vastaa auton hankinnasta ja käyttökuluista, sairaanhoitopiiri henkilökunnan palkkausmenoista ja lääkkeistä sekä hoitotarvikkeista.
Päivitetty 26.5.2021 - Tulostettava versio -
Satakunnan lääkäriauto